تبلیغات
راهنمای خرید سوپر مارکت - نمک

به نام یزدان

راهنمای خرید سوپر مارکت
درود بر شما  به   راهنمای خرید سوپر مارکت  خوش آمدید


¿نمک
سه شنبه 17 اردیبهشت 1387

.

از این گرد سپید بپرهیزید


بررسی میزان مناسب مصرف نمك

مترجم: بهار خراسانی

   


    كم كردن مصرف نمك، این رایج ترین چاشنی غذایی، برای برخی افراد ضروری است اما نه برای همه. سال هاست كه در محافل پزشكی در مورد مصرف نمك مباحثات داغی در جریان بوده است و پرسش محوری هم این بوده است: آیا باید نمك كمتری بخوریم؟از یك طرف گروهی از متخصصان اظهار می كنند كه همه افراد باید مصرف نمك شان را كم كنند و این كار به میزان قابل توجهی از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می كند. در مقابل گروه دیگری معتقد بوده اند كه توصیه همگانی به كاهش مصرف نمك تاثیر ناچیزی بر سلامتی عمومی دارد و محروم كردنی بی دلیل برای اغلب افراد به شمار می رود.آیا نمك بلوری است شیطانی؟ یا چاشنی بی ضرری برای لذت ذائقه ما؟ یا چیزی بین این دو؟ در این مورد نیز مانند بسیاری چیز های دیگر در پزشكی، پاسخ سرراستی وجود ندارد. اینكه نمك چگونه بر فشارخون شما تاثیر بگذارد، به ژن های شما، سن شما و وضعیت پزشكی شما بستگی دارد.
    
    نمك در گردش خون
    
    نمك از دیدگاه یك شیمیدان هر ماده یی است كه هنگام درهم فرو رفتن اوربیت های یون های مثبت و منفی به وجود می آید. اما برای اغلب ما نمك همان كلرید سدیم است: بلورهای سفیدی كه هنگام بخار شدن آب دریا به جای می ماند و این سدیم موجود در نمك است كه اغلب مشكلات را به وجود می آورد.یك قاشق چایخوری از كلرید سدیم (همان نمك خوراكی ما) حاوی 2300 میلی گرم سدیم است. بدن انسان نمی تواند بدون مقداری سدیم به حیات خود ادامه دهد. سدیم برای انتقال تكانه های عصبی، انقباض و انبساط رشته های عضلانی (از جمله عضلات قلب و دیواره رگ های خونی) و حفظ تعادل مایعات در بدن لازم است.مقدار نمك لازم برای این كار آنقدرها زیاد نیست. مردمان یانومومو در جنگل های بارانی آمازون تنها 200 میلی گرم سدیم در روز دریافت می كنند (تقریباً معادل سدیم موجود در 1/0 یك قاشق چایخوری نمك).
    
    در مقابل یك امریكایی متوسط 3400 میلی گرم (یعنی حدود 5/1 قاشق چایخوری نمك) در روز دریافت می كند و در شمال ژاپن مصرف روزانه نمك به مقدار شگفت آور 26000 میلی گرم (بیش از 11 قاشق چایخوری نمك) می رسد.هنگامی كه سدیم به بدن كم برسد، مجموعه یی از پیام های شیمیایی و هورمونی به كلیه ها و غدد عرق فرمان می دهند كه سدیم را در بدن حفظ كنند. هنگامی كه شما سدیم را بیشتر از نیازتان مصرف می كنید، كلیه ها زیادی آن را با ترشح ادرار بیشتر یا غلیظ تر دفع می كنند.اما اگر چنین كاری ممكن نشود، نمك در مایع بین سلول ها تجمع می یابد. آب به طور گریزناپذیری سدیم را دنبال می كند و هنگامی كه این مایع افزایش می یابد، حجم خون نیز بالامی رود. نتیجه این است كه قلب باید كار بیشتری انجام دهد و فشار بیشتری روی عروق خونی می آید.در طول زمان این امر به سخت شدن دیواره عروق می انجامد، در نتیجه فشار خون بالا، حمله قلبی یا سكته مغزی رخ می دهد. در درازمدت ممكن است نارسایی قلبی به وجود آید.حتی شواهدی وجود دارد كه نمك می تواند به طور مستقیم بر قلب، آئورت و كلیه ها نیز اثر بگذارد، بدون اینكه لزوماً فشار خون بالارفته باشد.
    
    برخی افراد به شدت به مصرف نمك حساس هستند (فشار خون آنها در نتیجه اثر مستقیم نمكی كه می خورند، بالاو پایین می رود). اما برخی افراد دیگر به نظر نمی رسد اصلاً تحت تاثیر قرار گیرند. متاسفانه آزمون ساده یی برای تعیین افراد حساس به نمك وجود ندارد.صدها تحقیق به ارتباط بین مصرف نمك و فشار خون، بیماری قلبی، سكته مغزی و مرگ و میر پرداخته اند. به طور كلی این تحقیقات نشان می دهد كه كم كردن مصرف نمك فشار خون را كاهش می دهد و از احتمال بروز حمله قلبی و سكته مغزی می كاهد. اما مشكل این تحقیقات این است كه هر كدام آنها دچار نقایصی هستند: یا مدت بررسی كوتاه بوده یا تعداد افراد مورد بررسی كم بوده اند یا عواملی غیر از سدیم روی نتایج آنها تاثیر گذاشته اند. برای همین نمی توان بر مبنای آنها به نتیجه گیری قاطعی دست یافت.
    
    بنابراین توصیه یكسانی در مورد مصرف نمك یا سدیم برای همه وجود ندارد. برخی افراد یقیناً از مصرف كمتر نمك سود می برند. اما در مورد دیگران تفاوت چندانی در میزان فشار خون به وجود نخواهد آمد.
    
    اگر شما كمتر از 50 سال دارید، و فشار خون تان در حد طبیعی است (كمتر از 120 روی 80)، و وضع سلامتی تان خوب است، دلیلی وجود ندارد كه در حال حاضر نگرانی در مورد نمك غذایی تان داشته باشید. البته بهتر است ذائقه تان را به نمك زیاد عادت ندهید.رژیم غذایی كم نمك برای افرادی مناسب است كه مسن تر هستند، مبتلابه فشار خون بالاهستند یا دیابت دارند یا فشار خون شان به تدریج در حال بالارفتن است.انجمن قلب امریكا توصیه می كند مصرف سدیم (نمك) روزانه بیش از 2300 تا 2400 میلی گرم در روز نباشد. اگر دچار نارسایی قلبی هستید مصرف نمك ممكن است ورم تان را زیاد كند. در چنین وضعیتی مصرف زیاد نمك ممكن است پزشك را مجبور كند كه برای دفع مایع اضافی شما را بستری كند تا با داروهای قوی داخل وریدی تحت درمان قرار گیرید. معمولاً توصیه می شود افراد دچار نارسایی قلبی مصرف سدیم روزانه شان را به زیر 2000 میلی گرم در روز محدود كنند. افراد دچار بیماری كلیوی نیز باید پرهیز مشابهی را رعایت كنند.
    
    نمكی كه می خوریم از كجا می آید
    
    مقدار ناچیزی از نمكی كه مصرف می كنیم از نمكی كه به غذا می افزاییم یا از نمكی كه بر سر میز به آن اضافه می كنیم، منشا می گیرد. بسیاری از خوراكی ها خودشان دارای نمك هستند. از طرف دیگر انواع مختلف غذاهای آماده، چاشنی ها و تنقلاتی كه مصرف می كنیم نیز سرشار از نمك هستند. بنابراین بسیار مهم است كه صنایع غذایی را با وضع مقررات به ذكر میزان نمك (سدیم) موجود در فرآورده های تولیدی شان وادار كرد. اما تا زمانی كه چنین امری محقق شود، خودتان باید میزان مصرف نمك تان را كنترل كنید.برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و غذایی را انتخاب كنید كه میزان سدیم (نمك) كمتری داشته باشد. مصرف غذاهای كنسروشده، منجمد یا آماده شده كارخانه یی را محدود كنید. هنگامی كه در بیرون غذا می خورید غذاهای كم نمك را انتخاب كنید و غذاهایتان را با ادویه و گیاهان معطر به جای نمك بپزید.به یاد داشته باشید كه سدیم یا نمك تنها یكی از عواملی است كه بر فشار خون و سلامتی قلب و عروق شما موثر است. برای كنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق تان باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش كنید، مراقب وزن تان باشید و از استرس هایتان بكاهید
    

   


نوشته شده در سه شنبه 17 اردیبهشت 1387 و ساعت 12:05 ب.ظ توسط : Chance
ویرایش شده در دوشنبه 16 اردیبهشت 1387 و ساعت 11:05 ق.ظ