تبلیغات
راهنمای خرید سوپر مارکت - كنترل بیماری دیابت

به نام یزدان

راهنمای خرید سوپر مارکت
درود بر شما  به   راهنمای خرید سوپر مارکت  خوش آمدید


¿ كنترل بیماری دیابت
جمعه 17 اسفند 1386

.

راههای كنترل بیماری دیابت



¤ سعی كنید برنامه غذایی خود را به جای 3 وعده در 6-5 وعده تقسیم نمائید. بدین ترتیب از نوسانات شدید قند خون در طول روز جلوگیری می شود و مصرف هر یك از وعده های غذایی در هر روز باید در ساعت ثابتی باشد.
    ¤ از مصرف مواد قندی (قند- شكر- پولكی- كیك شیرینی- شكلات- عسل- مربا- نبات- خرما بستنی- نوشابه) پرهیز نمائید به دلیل اینكه قند خون را بلافاصله به مقدار زیاد بالامی برند.
    ¤ در برنامه غذایی خود مصرف سبزیجات را به میزان زیاد بگنجانید (سبزی خوردن، سالاد، خیار، كدو، لوبیا سبز) مصرف فیبرهای غذایی كه معمولادر سبزیجات و حبوبات به میزان زیادی وجود دارد علاوه بر جلوگیری از یبوست باعث جذب آهسته مواد قندی حاصل از هضم مواد غذایی در خون می شود و به كنترل میزان قند كمك می كند. همچنین فیبر محلول در آب به كاهش مقدار كلسترول خون كمك می كند. فیبر محلول، در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و خصوصا در پوست میوه هایی چون سیب، گلابی، هلو و خیار وجود دارد.
    ¤ در روزحتما 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. برای جلوگیری از ناراحتی كلیه باید به ازاء هر ساعت 120 سی سی (نصف لیوان) آب نوشیده شود.
    ¤ برای خوش طعم شدن غذاهای آب پز و بخارپز می توان از انواع چاشنی و ادویه جات استفاده كرد (فلفل، سیر، كاری، ریحان، نعناع، دارچین، آبلیمو و انواع خوش طعم كننده ها) بدین ترتیب افراد را از سرخ كردن غذا بی نیاز می سازد و باعث استفاده كمتر از نمك می شود.
    ¤ در هفته بیش از 2 تا 3 عدد تخم مرغ مصرف نشود.
    ¤ كله پاچه، جگر، سس، كره، خامه حاوی كلسترول زیادی هستند سعی كنید مصرف آن بسیار محدود گردد.
    ¤ مقدار نمك مجاز در رژیم افراد دیابتی روزانه 5-3 گرم (یك قاشق چایخوری) می باشد و مصرف نمك اضافی در بالارفتن قند خون موثر می باشد.
    ¤ سعی كنید در كنار رعایت رژیم غذایی حداقل به مدت 20 دقیقه 3 تا 4 روز در هفته پیاده روی نمایید.
    ¤ در صورت امكان از روش طبخی استفاده نمایید كه نیاز به افزودن چربی به غذا نباشد و در صورت نیاز از روغن زیتون، آفتابگردان، ذرت و سویا استفاده شود. مصرف روغن های جامد و حیوانی به هیچ وجه مجاز نمی باشد.
    ¤ فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس ها و برگرها دارای چربی و نمك زیادی هستند بنابراین مصرف آن را به حداقل برسانید.
    ¤ سعی كنید غذا را به خوبی و به مدت زیاد بجوید.
    ¤ از شیر- ماست و پنیر كم چربی استفاده كنید. از شیر پاستوریزه چربی گرفته شده جهت تهیه ماست استفاده شود در صورت مصرف شیر محلی قبلا4 الی 5 مرتبه آن را جوشانده، سرشیر آن را گرفته و دور بریزید. از این شیر می توان جهت تصفیه ماست استفاده كرد.
    ¤ سعی كنید مصرف برنج به شكل مخلوط با سبزی های خشك مثل شوید باشد.
    ¤ همیشه از قسمت بالائی برنج كه به شكل كته نیز تهیه شده استفاده كنید.
    ¤ اغلب ما به اندازه كافی میوه و سبزی نمی خوریم. اما توصیه شده است كه بایستی روزانه حداقل 400 گرم و میوه و سبزی مصرف گردد. این مقدار را با خوردن انواع خورشت های سبزی (لوبیا سبز، كدو سبز، كرفس، كلم، كنگر و...) و انواع پلو سبزی ها (شویدپلو، لوبیاپلو، كلم پلو، باقالاپلو و...) و گنجاندن سالاو سبزی خوردن در رژیم غذایی روزانه تامین كنید.
    ¤ نوشیدن آب میوه به مقدار زیاد حتی اگر آن را شیرین نكرده باشید موجب افزایش قند خون می شود. سیب، گریب فروت، لیمو، گلابی، هلو دارای قند گلوكز كم و فیبر نسبتا مناسبی هستند بنابراین مصرف آنها را در اولویت قرار دهید و میوه هایی چون انجیر، انگور، خرما، كشمش دارای قند بالاو فیبر كم هستند پس سعی كنید آنها را كم استفاده كنید. مصرف میوه جات بهتر است به شكل تازه باشد تا به صورت آب میوه یا خشكبار.
    ¤ سعی كنید اگر از هویج خام استفاده می كنید (به صورت آب هویج یا هویج خام) همراه آن خیار بخورید تا سریعا قند شما بالانرود. مصرف هویج خام به تنهایی قند خون را بالامی برد.
    ¤ سعید كنید در غذاهایی همانند دم پخت گوجه، ماش، عدس و... به جای استفاده از روغن از یك قاشق كنجد بوداده آسیاب شده استفاده كنید (كنجد چربی خون را پایین می آورد)
    ¤ به علت ارزش غذایی سویا از نظر اینكه چربی خون را پایین می آورد، تاكید بر توصیه مصرف این نوع ماده غذایی می باشد.
    ¤ غذا در اندازه های توصیه شده مصرف شود (نه كمتر، نه بیشتر) به خصوص برای افرادی كه انسولین دریافت می كنند.
    ¤ ماهی به ویژه انواع روغنی آن نظیر سالمون و شاه ماهی دارای نوع خاصی روغن می باشد كه قلب را در برابر بیماری محافظت می كنند. بنابراین بیشتر ماهی مصرف كنید و به جای سرخ كردن ماهی آن را بخارپز و كباب یا در فر طبخ نمایید.
    ¤ بهترین زمان انجام ورزش، برای بیماران دیابتی نوع اول (استفاده از انسولین) زمان بین میان وعده عصرانه و شام است.
    ¤ تعداد و زمان مصرف قرص ها باید در زمان تعیین شده انجام شود و تزریق انسولین باید نیم ساعت تا یك ساعت قبل از صرف وعده غذایی باشد.
    ¤ تنها راه پیشگیری از به وجود آمدن عوارض بیماری دیابت و كنترل آن، رعایت صحیح برنامه غذایی است.
    اولین اقدام اساسی در كنترل بیماری های دیابت، كنترل وزن است كه با رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی امكان پذیر است.
    
    مواد غذایی مجاز
    شامل موادی هستند كه در مصرف آنها ممنوعیتی وجود ندارد مثل سبزیجات و یا موادی مثل آبلیمو، آبغوره، سركه، ادویه جات و طعم دهنده های غذایی.
    
    مواد غذایی غیرمجاز
    شامل موادی هستند كه باید از مصرف آنها خودداری كرد مانند قند و شكر، شكلات، شیرینی جات، آب نبات، بستنی، خرما، حلوا، شله زرد، زولبیا بامیه، آب میوه های صنعتی، آب كمپوت، بیسكویت های شیرین، كیك ها و غذاهایی با چربی های حیوانی مثل روغن، كره حیوانی، روغن جامد، خامه، سرشیر، سس مایونز، كله پاچه، دل، جگر، قلوه، مغز و گوشت گوسفند.
    
    مواد غذایی محدود شده
    شامل موادی هستند كه باید در مصرف آنها دقت نمود. مانند برنج، انواع نان ها، رشته، ماكارونی، ورمیشل، بلغور، ذرت، جو و انواع مواد غذایی كه از آرد تهیه می شوند.

نوشته شده در جمعه 17 اسفند 1386 و ساعت 12:03 ب.ظ توسط : Chance
ویرایش شده در جمعه 17 اسفند 1386 و ساعت 01:03 ق.ظ