تبلیغات
راهنمای خرید سوپر مارکت - شكلات بخوریم یا نخوریم؟!

به نام یزدان

راهنمای خرید سوپر مارکت
درود بر شما  به   راهنمای خرید سوپر مارکت  خوش آمدید


¿شكلات بخوریم یا نخوریم؟!
چهارشنبه 25 مهر 1386

.

شكلات بخوریم یا نخوریم؟!

.

Chocolat Art Print by Raymond Savignac

نویسنده: اشرف پورمند

شكلات برای نخستین بار حدود ۴ هزار سال پیش زمانی كه قبایل آزتك و مایا گیاه كاكائو را كشف كردند ساخته شد. گفته می شود منشأ رویش این گیاه در آمازون یا حوزه رودخانه اوریكونوست.
    این قبایل از دانه های درخت كاكائو برای ساخت نوشیدنی مخصوص به نام اكسوكوكتل استفاده می كردند و در افسانه های قبیله سرخپوستی آزتك گفته می شد كه دانه های كاكائو از بهشت برای آنها آورده شده و خوردن میوه درخت كاكائو موجب خردمندی و قدرت آنها می شود. آنها باور داشتند كه خداوند كوتز الكوتل درخت كاكائو را با ستاره صبح از بهشت برایشان به ارمغان آورد و به آنها آموخت كه چگونه دانه های آن را بو داده و آسیاب كنند و سپس خمیری از آن بسازند كه محلول در آب باشد. آزتك ها به این خمیر مقداری چاشنی افزودند و نام نوشیدنی به دست آمده را شكلات نامیدند و در زبان آنان به معنای آب تلخ است.
    * انواع شكلات
    این ماده غذایی مشهور در سراسر دنیا انواع و اشكال بسیار متنوعی دارد كه معمولاً با تغییر در میزان مواد تشكیل دهنده شكلات ها انواع متفاوتی از آن درست می شود: شكلات شیری، شكلات كم شیرین ، شكلات سیاه، شكلات سفید
    * شكلات تلخ
    با وجود طعم ها و مزه های گوناگون و افزودنی های مختلف نوع تلخ پرطرفدارتر از بقیه شكلات هاست و طبق تحقیقات انجام شده مصرف شكلات های تلخ كه ناخالصی كمتری دارند و سیاه رنگ هستند روزبه روز بیشتر شده است. طبق آمارهای ارائه شده از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مصرف این نوع شكلات در آمریكا ۴۹ درصد افزایش داشته است.
    * خواص دارویی شكلات
    مصرف زیاد شكلات كه منجر به افزایش وزن می شود، زیان هایی به دنبال دارد و به هیچ وجه توصیه نمی شود اما مقدار كم آن قادر به كنترل فشار خون است.
    بعضی از شكلات ها كه غنی از آنتی اكسیدان هایی به نام فلاوونوئیدها هستند برای سلامت قلب مناسبند. در انتخاب شكلات به این نكات توجه كنید:
    * شكلات تلخ حاوی فلاوونوئید بیشتری است. بهتر است شكلات تلخ را به جای شكلات شیری انتخاب كنید.
    * شكلات حاوی چربی است و چربی های آن از هر دو نوع اشباع شده (ناسالم) و اشباع نشده (سالم) است. بنابراین شكلات كم بخورید.
    * شكلات های پردازش شده میزان بالاتری از چربی و مقدار كمتری فلاوونوئید دارند بنابراین از مصرف انواع فرآورده های شكلاتی پرشده با كارامل، مغزهای خوراكی و نوقا و سایر مواد پركننده چاق كننده خودداری كنید.
    * شكلات و احساس نشاط
    یكی از اثرات ثابت شده شكلات احساس نشاط و رفع خستگی است كه متعاقب مصرف این ماده غذایی دیده می شود. شكلات حاوی بیش از ۳۰۰ ماده شیمیایی شناخته شده است.
    * مبالغه در بیان مضرات
    حتماً شنیده اید كه شكلات در ایجاد جوش و آكنه مؤثر است. گروهی هم مصرف آن را به علت پوسیدگی دندان ها مضر می دانند؛ اما تحقیقات تازه كمك زیادی به روشن شدن واقعیت كرده است. طبق تحقیقات انجام شده خوردن یا نخوردن شكلات تأثیر چندانی در ایجاد آكنه ندارد. تأثیر شكلات بر پوسیدگی دندان ها هم بیشتر از دیگر خوراكی های شیرین نیست. البته مسلم است كه مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد.
    * دوستدار مغز
    خوردن شكلات در حد متعادل موجب بهبود عملكرد مغز می شود و مصرف متعادل آن از زوال عملكرد مغز در هنگام پیری جلوگیری می كند.
    
    

نوشته شده در چهارشنبه 25 مهر 1386 و ساعت 02:10 ق.ظ توسط : Chance
ویرایش شده در جمعه 27 مهر 1386 و ساعت 04:10 ق.ظ